mandag 20. april 2009

Bjørvika: Munch-siloen er allerede boligblokk på Gran Canaria


LAMBDA: Fins allerede som boligblokk i Las Palmas. Patetisk, mener arkitekt Didrik Hvoslef Eide (Bilde nedenfor).. (Foto: Herreros Arquitectos)


Munch-juryen brøt
anonymiteten?




Forandrer ingen ting på Lambda-prosjektets status som vinnerutkast, mener Hav Eiendom. Nærmest litt patetisk, mener arkitekt Didrik Hvoslef-Eide..(bildet t.v.)




Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv


Har Munch/Stenersen-juryen begått et alvorlig brudd på kravet om anonymitet da de ga førsteplassen i arkitektkonkurransen til spanske Herrero Arquitectos for Lambda-bidraget? Eller har de bare vist en forbløffende mangel på profesjonalitet?


Det er spørsmålet toneangivende arkitekter som Østkantliv har snakket med, stiller seg etter at de har funnet dette prosjektet, en boligblokk i Las Palmas, en residential som det kalles på det spanske arkitektkontorets hjemmeside.
Dette prosjektet, som ligner til forveksling på det bygget som de deltok med i Munch-konkurransen, bare to etasjer høyere, kalles Woermann på arkitektkontorets hjemmeside og er bygd i 2005/2006.
De norske arkitektene vi har snakket med mener Munch/Stenersen-juryen må ha begått et brudd på kravet om anonymitet, fordi alternativet, at de altså ikke har orientert seg om de deltakende arkitektenes tidligere meritter, vitner om en utrolig overflatiskhet i juryarbeidet, som de sier.
Arkitekt Didrik Hvoslef-Eide, som har sittet i juryen i en rekke offentlige arkitekt-konkurranser gjennom årene, sier til Østkantliv at han oppfatter det som nærmest litt patetisk at man, når man inviterer arkitekter til å komme med et originalt og spektakulært verk, aksepterer at det skal finnes en boligblokk i Las Palmas med nesten de samme karakteristiske kjennetegn.
- Brekken på toppen er helt spesiell, et såkalt signalbygg, sier Hvoslef-Eide.

- Når man inviterer til en arkitektkonkurranse om et bygg som skal huse en av verdens største kunstnere, så tar man utgangspunkt i at det skal være noe man ikke har sett før. Juryen ba om noe spektakulært, nettopp et signalbygg. Dersom man vil være litt vrien, har de fått en såkalt replika.
- Hvor alvorlig er et eventuelt brudd på anonymitetsreglene?

- Sett fra et juridisk synspunkt kan det selvfølgelig reises tvil om et jurymedlem kan kjenne identiteten til en av arkitektene som deltar i konkurransen, noe som jo er fullt mulig når dette karakteristiske bygget ligger på en av de inviterte arkitektenes hjemmeside.
- Det er litt pinlig om fagjuryen ikke har sett dette. I det aktuelle tilfellet ligger også ansvaret hos arkitekten, som burde visst at et faglig jurymedlem ville kunne identifisere forfatteren bak forslaget, noe som ifølge NALs regler om anonymitet kan gi grunnlag for å ekskludere prosjektet fra deltakelse.
- Når nettopp dette prosjektet seirer i konkurransen, forstørres problemet for begge parter, mener Didrik Hvoslef-Eide.
Administrerende direktør i Hav Eiendom, Eva Hagen, sier til Østkantliv at de har hørt om dette prosjektet tidligere, både fra arkitektstudenter og journalister.
- Det er ikke uvanlig at arkitekter har en egen "stil" eller "klo", som særpreger deres arkitektur. Slik er det også med Herreros Arquitectos.
- At arkitekter kjenner igjen hverandres stil, og derfor kan gjette på hvem som har tegnet ulike prosjekter er slik jeg har forstått det vanlig og ikke noe som bryter med anonymitetsreglene i slike konkurranser, sier Eva Hagen.
- Så det at det fins et bygg som er til forveksling lik forhindrer ikke at det nye Munch-museet i Bjørvika kan se ut som en boligblokk i Las Palmas på Gran Canaria?
- Lambda er ingen kopi av bygget i Spania, og det at arkitekten har tegnet bygg i sin stil også tidligere rokker ikke ved at dette er vinnerprosjektet. Hav Eiendom har tatt juryens innstilling til etterretning og anbefaler at man går videre med vinnerprosjektet, sier Eva Hagen.
_bb/



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar