onsdag 3. april 2013

Klinkekule-kunst hos Søstrene Nordby

TØYEN-KVINNE: Mette Rognstad (bilde nedenfor) er født og oppvokst på Tøyen og har puslet med kamera nesten siden hun ble født, men har aldri gjort alvor av hobbyen sin, før nå. I samarbeid med Søstrene Nordby blir det utstilling i konditori-lokalene på Tøyen Torg i en måned fremover, med åpning i dag.. (Fotos: Mette Rognstad)

— Kall meg bare en veldig glad amatør..


Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Du kan vel egentlig bare kalle meg en veldig glad amatør, sier Tøyen-kvinnen Mette Rognstad (bildet t.h.). Hun tar skrittet fra de glade amatørers rekker når hun åpner sin første kunstutstilling i lokalene til Søstrene Nordby på Tøyen Torg i dag.
— Jeg har ikke egentlig tenkt noe spesielt på Erik Bye og hans vise om vår herres klinkekuler, men det er riktig, det er ikke så dumt. 
— Jeg har mer tenkt disse bildene som kloder, altså jordkloder, sier Mette Rognstad som har jobbet som hjelpepleier og telefonselger, men likevel alltid jobbet med bilder.


— Så hvordan skjedde det at du kom på akkurat disse fenomenene her?
— Det var i grunnen en tilfeldighet, jeg kom borti en spesiell knapp i photo shop'en og så ble det sånn, og så syntes jeg det var så fint at jeg begynte å utvikle det videre.
— Så hva forestiller det?
— Ja, det er ikke så godt å si, men jeg kaller det for mitt univers, jeg elsker å drive med det, men har aldri gjort noe lignende før, selv om jeg har hatt kamera nesten fra jeg var født.

— Jeg bruker forskjellige bakgrunner som det i grunnen ikke er så lett å finne igjen i bildet. Men disse bildene som vi trykker her på bloggen er fra noe så forskjellige som en dør i Marokko, en plakat i Praha, mens det tredje er et bilde av noen blomster hjemme hos meg selv.
— Men dette er jo bilder som er gjort i en datamaskin, en venn av meg kaller det datagrafi. Det er jo ikke så dumt.
Åtte av Mette Rognstads rundt femti bilder blir vist på utstillingen den neste måneden, moroa åpner klokka 18.30 i dag og det vil bli loddet ut et bilde, så hvis man er heldig — og raskt på pletten — kan man få et klinkekulebilde for 25 kroner..
_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar